|
Het Binnenveld in 2015? Op dit ontwerp van de WERV-gemeenten (Wageningen, Ede, Rhenen, Veenendaal) zien we hoe het Binnenveld er over enige tijd wellicht bij zal liggen. Wat betreft de natuur zijn er duidelijke pijnpunten. De infrastructuur bij de noordelijke begrenzing van het Binnenveld is zodanig ontwikkeld met wegen, spoorlijnen, uitbreidingen van industrieterreinen, recreatiegebied en woongebieden, dat er van een ecologische verbinding tussen het Binnenveld en de rest van de Vallei weinig overblijft. De kwetsbare kwelgebieden, het Allemanskampje ten noorden van de A12, en de Hellen en de Bennekommer Meent ten zuiden van de A12 zijn dan op de kaart nog wel verbonden met een uiterst dun groen streepje, maar of we hier mogen spreken van een ecologische verbinding is zeer de vraag. Vergelijkbare problematiek doet zich voor bij de verbindingen tussen de Utrechtse Heuvelrug en de Veluwe. De ecologische verbindingen gaan in deze gevallen tussen Ede en Bennekom en tussen Wageningen en Bennekom. In de schets is te zien dat de verbindingen praktisch door verstedelijkt gebied lopen en een drukke verkeersader (de Mansholtlaan) kruisen. Uitvoering van de WERV-plannen maakt van het Binnenveld een bijna geisoleerd gebied en dat zal een negatief effect hebben op de ecologische waarde van het gebied wat betreft soortenrijkdom van planten en dieren.
In de onderste figuur zijn de veranderingen in Binnenveld in de laatste 200 jaar nog eens op rij gezet in een animatie.
|
|
|
|
|